Friday, August 5, 2011

Ramadhan di perantauan...

Salam Ramadhan semua...
Alhamdulillah kita masih diberi nafas di Ramadhan kali ini. Tahun ini pegalaman pertama aku berpuasa di negara orang yang rata-rata tidak berpuasa. Tapi orang sekeliling amat menghormati kami cuma mereka cukup risau dan selalu tanya tak lapar ker? berapa jam lagi? dan macam-macam lagi. Sebab diorang tak boleh nak imagine kena tahan tak makan tu. Aku kata sama je macam biasa. Ada juga yang salah faham tentang puasa. Diorang ingat orang islam tak boleh mandi masa puasa. Mungkin ada lagi yang diorang imagine kot.

Sama jer suasana puasa kat sini sebab tengah sibuk so tak sempat nak keluar jalan-jalan so tak nampak la orang makan ke minum ker. Kalau keluar pun rasanya tak der masalah..bukan budak kecik yang senang teringin dan terliur nak makan itu ini. Lagipun bukan makanan kegemaran kita pun. Aku lebih teringin makanan-makanan yang di upload di FB oleh kawan-kawan di Malaysia.

Apa yang paling dirindukan ialah sembahyang teraweh kat masjid. Teringat masa dok Gong Kedak dulu. Masjid banyak pilih saja nak pegi masjid mana. Rindu suara imam dia juga (boleh tak??...;)).. Kat opis pulak sahur dengan pakcik-pakcik...macam-macam lauk ada.

Aku rindu juga zaman kecik-kecik buka puasa dengan family. Air 3 jag pun tak cukup. Sebelum azan dh kaut lauk2 masuk dalam pinggan. Habis ja azan start makan tak angkat kepala dah...:) Owh I miss them so much. Time sahur mak la paling kesian. Panggil semua anak2 tak mau bangun...liat sungguh.. mana tak nya mak bangun sahur awal sangat dalam pukul 4 macam tu. kami nak bangun pukul 5. Aku antara yang paling liat bangun. Zen, Cik embun dan Ajad seangkatan dengan aku. Yang rajin sikit pun Nah dengan Tijah kot..

Sebelum Ramadhan kat sini aku semangat nak rajin masak. Siap beli blender lagi. Senang nak masak apa2 kan terutamanya masak ayam masak merah ka, sambal ikan bilis ka. Tapi hajat tak berapa nak kesampaian sebab sensei srh balik lambat siapkan report ASAP...huhuhu..Hari ni curi-curi balik awal sbb sensei tak der...:)

Tu jer la nk taip...penat dah..klu ikut nak citer...banyak...belum masuk zaman puasa kat matrik, ukm, pantai dalam, at -tijarah , mmd dan lain2 zaman lagi..


3 comments:

yatie chomeyl said...

puasa kat matrix best sbb kita berlumba2 cop tmpt nak terawih dlm masjid hehehe

mazni_azis said...

best kan..conquer satu baris

mazni_azis said...

best kan..conquer satu baris