Saturday, August 13, 2011

Genki sushi, Fukuroda Fall dan Pantai Owarai

Lama rasanya tak bercerita aktiviti berjalan-jalan kami kat Jepun ni. Hari ni lepas je siap abstrak master report terus terdetik untuk mengemaskini cerita kami di blogku ini. Aktiviti kali ni bersama dengan rakan seMalaysia iaitu Daliza dan adik Raihan. Daliza ni student kat university Tsukuba, kami kenal dalam Tsuku bas. Raihan pula student kat Tokyo tapi dia ada buat research kat Tsukuba dan kenal Raihan masa gempa bumi Tohoku, Mac 2011 tu. Kami sewa kereta 2 hari untuk aktiviti kali ni sebab Daliza ada lesen memandu Jepun.

Start petang Jumaat, 1Julai 2011, Daliza ambil kami kat JICA dan bawa kami ke kedai shopping baju murah katanya. Sampai kat kedai tu masing-masing cakap macam kenal...rupa-rupanya kedai ni dekat sangat dengan tempat kami belajar (BRI)...sebelum ni tak pernah pergi pun.

Inilah "Si puteh" yang menjadi penemam kami selama 2 hari
~picture credit: Cik Tim
Seterusnya kami dibawa ke GENKI SUSHI. Daliza cakap sushi kat kedai ni sedap, sape yang tak suka makan sushi pun boleh jadi suka. Percaya atau tidak setelah hampir 10 bulan duduk kat Jepun ni, ni lah kali kedua aku makan sushi. Kali pertama makan dekat BRI masa party tapi tak habis dan terpaksa dikeluarkan kerana tekak melayu aku ni tak boleh terima. Jadi benarlah kata Daliza sushi kat sini sedap. Banyak jugak la aku makan. Sushi belut pun aku makan...huhuhu...tapi semuanya yang masak dan tak der daun hijau tu.

Antara sushi yang dimakan...tersenyum kekenyagan selepas makan...:)...Harga sushi ikut warna pinggan. Yang paling mahal pingan yang bercorak-corak petak tu.

Dah malam balik tido dekat rumah Daliza dalam Universiti Tsukuba.
2 Julai 2011, pagi-pagi dah keluar untuk meneruskan perjalanan ke air terjun Fukuroda. Berpandukan GPS dalam "Si Puteh" kami sampai di Fukuroda lebih kurang pukul 9.00pagi. Bertolak dari rumah Daliza pukul 7.00pagi. Ni ada sesat-sesat sikit, kalau tak sesat lagi awal sampai. Kami pun explore la apa yang patut. Cantik kan dalam gambar ni Fukuroda fall. Kalau nak menikmati air terjun ni kena pergi tiap- tiap musim. Musim autumn daun semua kekuningan, musim winter air dia boleh membeku, musim bunga mestilah banyak bunga dan musim panas macam gambar kat bawah ni...Paling best pergi masa winter sebab boleh petik buah epal di ladang-ladang berdekatan.

picture credit: Cik Teep

With a height of 120 meters and a width of 73 meters, the "Fukuroda Falls" are one of the most renowned, vast waterfalls in Japan. The waterfall is also known as "Yodo-no-Taki" (四度の滝) since it drops down over four cascades. It is also said that this other name came from a remark uttered by Saigyo-hoshi (a Buddhist priest and famous poet in the Heian era) when he visited this spot: "To appreciate the true tastes of this spot, one has to visit it in each of the four seasons." The falls offer their unique attractiveness in each season—tender greenery in spring, echoes of splashing sounds in summer, tinted leaves in autumn, and an entirely frozen waterfall in winter. Presumably, many literary artists or calligraphers were deeply impressed by such a variety of beauty that turns as do the four seasons.::SOURCE SINI

Ikan ni memang terkenal kat Fukuroda....
Sedap makan panas-panas..org lain makan ais cream aku makan ikan...
~ Picture credit: Cik Teep and Cik Tim
Seterusnya kami bergerak ke Pantai Owarai. Tak ramai orang masa ni mungkin masih terkesan dengan tsunami Mac 2011 hari tu. Aku tengok-tengok jer dari atas tak turun pun. Tim & Daliza jer turun nak pegang air.

Owarai Beach
Sempat juga la posing sekeping dua walaupun panas dan kelaparan
~picture credit: Cik Teep dan Cik Tim.

Lepas ke Owarai kami pun pulang ke Tsukuba dan menikmati lunch di Ali Kebab. Itulah kisah percutian 2 hari 1 malam kami bersama rakan senegara.

ppppppssstttttt: kan best kalau boleh merapu dalam master report macam merapu dalam blog...:)

MiMi said...

makcik..kalo leh merapu dalam tesis cm kat blog aku dah dapat PHD dah...ntah2 profesor..hehehe.

Muna Zaen said...

hihi..dulu sy pnh dgr je tmpt sushi tu tp xpnh gi pun..

ok, all d'best in ur master thesis.

zerNn AziS said...

bawak la balik si putih tu..hehehhe