Sunday, May 1, 2011

Kasumigaura Comprehensive Park

30 April 2011-Satu lagi tempat kami jejaki di Ibaraki - Kasumigaura Comprehensive Park

Ni gara-gara semangat Teep yang tinggi untuk mencari bunga Tulip. Sepatutnya minggu lepas lagi kami nak pergi tapi disebabkan cuaca mendung dan hujan, terpaksa lah ditangguhkan. So bila pergi semalam bunga tulipnya sudah hampir layu.Tapi, kami tetap hepi tengok bunga2 tu dan juga persekitaran tasik Kasumigaura.

Tasik Kasumigaura adalah tasik kedua terbesar di Jepun, terletak di bandar Tsuchiura wilayah Ibaraki dan 60 km daripada timur laut Tokyo. Tasik Kasumigaura sebenarnya adalah nama yang diberikan kepada sekumpulan tasik-tasik iaitu yang meliputi tasik utama, tasik Nishiura dan dua tasik yang lebih kecil iaitu tasik Kitaura dan tasik Sotonasakaura. Terdapat juga sungai yang menghubungkan tasik-tasik tersebut. 45% tanah sekitar tasik adalah landscape semulajadi yang menjadi tarikan kepada pelancong dan 43.5% adalah tanah untuk pertanian.

Tasik ini dahulunya terkenal sebagai kawasan penangkapan ikan secara tradisional pada zaman Edo. Hari ini, Tasik Kasumigaura digunakan untuk memancing, pengairan, pelancongan, rekreasi dan untuk peminat-peminat sukan air. Air yang kami minum setiap hari pun berpunca dari tasik ini.

sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Kasumigaura



Dah sampai kat Kincir angin

Tasik yang luas

Teep + Tulip = happy + smile + puas hati

Nak tengok tasik dari dekat

Ni dipanggil apa yer...ciri-ciri lama yg masih dikekalkan..cantik

Awal bulan april banyak bunga tulip di sekeliling kincir angin ni

Ni sawah padi

Tulip yang kelayuan...tapi masih cantik kan..Alhamdulillah dapat juga tengok.

3 comments:

MiMi said...

cantik cantik cantik

mazni_azis said...

ko pegi tak dulu

zerNn AziS said...

jalan sakan...jalan sakan...