Sunday, June 26, 2011

Mimpi arwah tok

Semalam mimpi arwah tok. Tapi bila ingat-ingat balik bukan muka tok yang aku nampak. Cuma bila bangun aku teringat tok. Rasa sedih pulak...dan mulalah rasa terkilan kembali menjelma sebab tak dapat tengok tok untuk kali terakhir masa tok dikafankan...Aku bangun dan baca yasin untuk arwah.

Tapi mimpi tu jadi lebih dasyat lagi bila aku nampak mayat wanita bertubuh besar yang ingin dikafankan oleh sekumpulan wanita yang tidak tahu cara-cara pengurusan jenazah. Mereka melakukan dengan cara yang agak kasar terhadap jenazah itu. Aku yang tahu hanya melihat dan kasihan di dalam hati kerana aku takut untuk memegang jenazah itu (dalam mimpi tu la). Kemudian bila aku bangun aku fikir sendiri ...aku berani atau tidak nak menguruskan jenazah. Aku pun tak tahu sebab tak pernah lagi. Tapi aku harap aku diberi kekuatan untuk menguruskan jenazah. Masa di UKM dulu aku ada belajar pasal pengurusan jenazah. Ilmu tu alhamdulillah aku masih ingat lagi. Terbayang lagi latihan amali yang kami lakukan. Menguruskan jenazah ni fardhu kifayah bagi orang islam. Aku terfikir...kebiasaannya orang tua-tua yang menguruskan jenazah ini. Apa akan jadi bila mana orang tua-tua yang arif dalam menguruskan jenazah ini meninggal dunia. Semoga ramai generasi muda boleh mengambil alih tugas ini.



Al-fatihah untuk arwah tok...Maimunah binti Ibrahim.

2 comments:

Muna Zaen said...

Alhamdulillah majni dah pernah belajar...sy pun dah lama berhasrat nak belajar..

cik embun said...

HUHU . rase nak nanges . rindu juge :(